معرفی قطعات خودرو

لاستیک پهن چیست؟ مزایا و معایب لاستیک پهن

لاستیک پهن

در این مقاله از رادیس کار به بررسی تایرهای اسپرت خواهیم پرداخت و در نهایت به پاسخ این پرسش می‌رسیم که لاستیک پهن چیست و استفاده از لاستیک پهن چه مزایا و معایبی دارد؟ پس اگر تمایل به استفاده از لاستیک پهن دارید یا صرفا به دنبال افزایش دانش خودرویی هستید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

لاستیک پهن چیست؟

همانطور که نام آن‌ها نشان می‌دهد، این لاستیک‌ها پهن‌تر از لاستیک‌های استاندارد هستند و به نسبت از ظاهر اسپرت و جذاب‌تری نیز برخوردار هستند. شناسایی لاستیک پهن از طریق بررسی اعداد درج شده روی تایر صورت می‌گیرد و از این طریق قادر به شناسایی لاستیک پهن و تمایز دادن آن با لاستیک معمولی خواهید بود. هر لاستیک با یک ترکیب عددی دوتایی، یک حرف انگلیسی و یک عدد دو رقمی شناخته می‌شود. برای مثال درج عبارت 225/45R18 روی لاستیک بنز یا لاستیک بی ام و موجود در فروشگاه رادیس کار، حقایق زیر را در خصوص این تایر بازگو می‌کند:

  1. عدد 225 به پهنای تایر اشاره دارد که در اینجا معادل 225 میلیمتر یا 22.5 سانتی‌متر است.
  2. عدد 45 نسبت دیواره تایر به پهنای تایر را نشان می‌دهد که در این مورد برابر با 45 درصد است. هر چقدر این رقم کاهش یابد، می‌تواند روی پهنای تایر تاثیر گذار باشد.
  3. حرف R به نوع تایر اشاره دارد که در اینجا اعلام می‌کند تایر ما از نوع رادیال است.
  4. رقم آخر که در این مثال برابر با 18 اعلام شده است، قطر داخلی تایر را نشان می‌دهد که همان ابعاد رینگ خودرو است و برحسب اینچ بیان می‌شود. برای مثال این مشخصات برای لاستیک بی ام و X1 است که یک کراس‌اوور جمع‌وجور و جذاب شهری به حساب می‌آید.

کاربرد لاستیک پهن چیست؟

یکی از رایج‌ترین دلایل استفاده از این تایرها که یکی از چند کاربرد لاستیک پهن نیز محسوب می‌شود، جذاب کردن ظاهر خودرو است. البته از آن‌ها برای بهبود برخی از عملکردهای خودرو هم استفاده می‌شود.

چون ناحیه تماس لاستیک‌های پهن با سطح جاده بیشتر است، شتاب و چسبندگی بیشتری روی سطوح خشک ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین در زمستان کشش بهتری نسبت به لاستیک‌های استاندارد فراهم می‌کنند.

کاربرد لاستیک پهن

اکثر خودروهای موجود در بازار ایران متعلق به دهه 1980 و 1990 میلادی هستند. استفاده از تایرهای بزرگتر از سایز استاندارد در این خودروها معمول است که فعالان بازار آن‌ها را لاستیک تپل لقب داده‌اند. به همین دلیل اگر مالکان خودروهای داخلی از نظر بودجه در مضیقه نباشند، به آن‌ها توصیه می‌شود از تایرهای پهن‌تر استفاده کنند.

در مقابل خودروهای مدرن اروپایی نظیر بنز و بی ام و به طور استاندارد از لاستیک‌های پهن و بسیار با کیفیت برخوردار هستند که برای خریداری چنین محصولاتی می‌توانید به صفحه خرید لاستیک بنز یا خرید لاستیک بی ام و در سایت رادیس کار مراجعه کنید.

آیا استفاده از لاستیک‌های پهن مجاز است؟

حال که به سوال لاستیک پهن چیست پاسخ داده‌ایم زمان آن رسیده تا به بررسی منع قانونی استفاده از این لاستیک‌ها بپردازیم.بهتر است بدانید که استفاده از لاستیک‌های پهن در سراسر دنیا مجاز است. درواقع تا زمانی که راننده به درستی از این لاستیک‌ها استفاده کند، به کار بردن آن‌ها هیچ خطر و منع قانونی ندارد. البته باید قبل از نصب لاستیک‌های پهن مطمئن شوید که با مشخصات دفترچه راهنمای خودرو مطابقت دارند. خودروسازها حداکثر عرض و اندازه لاستیک‌هایی که می‌توانید روی خودرو نصب کنید را در دفترچه راهنما ذکر می‌کنند.

برای مثال خودروهای پژو 405 و سمند از رینگ 15 اینچی استفاده می‌کنند و سایز استاندارد لاستیک آن‌ها 185/65R15 است. فعالان بازار و خبرگان حوزه لاستیک نیز معمولا به رانندگان توصیه می‌کنند که از لاستیک‌های پهن 205/60R15 استفاده کنند. این لاستیک دو سایز از تایر استاندارد خودروهای سمند و پژو 405 پهن‌تر است و به واسطه کمتر بودن نسبت دیواره تایر به پهنای تایر، سطح مقطع بیشتری روی زمین قرار دارد.

لاستیک پهن

استفاده از این نوع لاستیک موجب می‌شود که سواری خودرو نرم‌تر شود و پایداری خودرو نیز به دلیل چسبندگی بیشتر به سطح زمین بیشتر خواهد شد. با این وجود استفاده از تایرهای بزرگتر بر شعاع گردش خودرو در معابر تنگ و باریک تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل بایستی با دقت و حوصله بیشتری در خیابان‌های حجیم و پرتراکم رانندگی کنید.

همچنین پیش از نصب تمامی تایرها، لازم است تا فاصله سطح تایر تا لبه‌های گلگیر خودرو محاسبه شود. در صورتی که تایر اتومبیل شما بیش از حد به گلگیر برخورد کند، امکان ساییدگی و پارگی آن وجود دارد. همچنین فشار باد تایرها در لاستیک‌های پهن متفاوت از لاستیک استاندارد خودرو است.

مزایای لاستیک پهن

نصب لاستیک‌های پهن فواید زیادی دارد و به همین دلیل است که کاربرد لاستیک پهن روز به روز افزایش یافته است. در ادامه به برخی از مزایای لاستیک پهن اشاره شده است:

  • شیارهای بیشتری دارند و در نتیجه تماس بیشتری با زمین برقرار می‌کنند. این باعث افزایش چسبندگی در سطوح لغزنده مانند جاده‌های برفی می‌شود.
  • به دلیل وجود بلوک آج‌های بزرگتر، مسافت ترمز خودرو را کاهش می‌دهند.
  • فرمان‌دهی خودرو را بهبود می‌بخشند.
  • ظاهر خودرو را جذاب‌تر می‌کنند.
  • سواری راحت‌تری ارائه می‌دهند.

معایب لاستیک‌های پهن

اگر در هنگام نصب لاستیک‌های پهن توصیه‌های خودروساز به دقت دنبال نشود، ممکن است مشکلات زیر برای خودرویتان به وجود بیاید:

  • سروصدای لاستیک‌های پهن بیشتر از لاستیک‌های استاندارد خواهد بود.
  • لاستیک پهن به درستی روی چرخ نصب نخواهد شد و شعاع چرخش خودرو را تحت ‌تاثیر قرار خواهد داد.
  • خطر آب‌پیمایی به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

معایب لاستیک پهن

لاستیک پهن استفاده کنیم یا خیر؟

همان‌طور که در متن اشاره شد، استفاده از لاستیک پهن مزایا بسیاری برای راننده و اتومبیل به همراه خواهد داشت. نصب لاستیک پهن روی خودروهای داخلی به دلیل کاربرد گسترده آن‌ها به امری معمول و روتین تبدیل شده است و به راحتی می‌توانید تایرهای پهن را روی رینگ‌های استاندارد خودروهایی همچون پژو 206، پژو 405 و سمند نصب کنید.

با این حال اگر همزمان با تغییر ابعاد لاستیک نسبت به تغییر رینگ نیز اقدام کرده‌اید، بایستی محاسبات دقیقی در زمینه استفاده از لاستیک پهن انجام شود. استفاده از تایر و رینگ بیش از حد بزرگ بر پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خودرو تاثیر منفی می‌گذارد و هزینه‌های نگهداری از خودرو را افزایش خواهد داد. به همین منظور مشورت با خبرگان امر پیش از تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تعویض رینگ و لاستیک استاندارد، عملی منطقی و عقلانی خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *