عیب یابی لوازم یدکی

10 علت رایج سفت شدن فرمان + راه حل

سفت شدن فرمان

از آنجایی که وظیفه کنترل ماشین و هدایت آن در جهات مختلف بر عهده فرمان خودرو است، بنابراین سفت شدن فرمان امری خطرناک و حادثه آفرین است. ممکن است هنگام حرکت در مسیری، نیاز به تغییر جهت باشد و سفت شدن فرمان موجب شود تا نتوان خودرو را به درستی هدایت کرد در نتیجه جان راننده و سرنشینان را به خطر می اندازد. در ادامه قصد داریم به بررسی علل سفت شدن فرمان هیدرولیک و سفتی فرمان بعد از تعویض سیبک بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

سفت شدن فرمان هیدرولیک

از علت های اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک عدم رسیدگی و تعمیر به موقع و نیز فرسوده شدن برخی از قطعات ماشین است. بنابراین اطلاع از دلایل سفت شدن و تشخیص سریع و رفع آن امری ضروری است. این علائم عبارتند از:

1) میزان نبودن فشار باد لاستیک

تنظیم نبودن فشار موجود در لاستیک و تایر، می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در سفت شدن فرمان هیدرولیک باشد. به ویژه در لاستیک های جلوی ماشین، وجود ناهمواری باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت در حین رانندگی می شود.

2) اندازه رینگ و لاستیک ماشین

در صورت عدم تناسب رینگ و لاستیک با خودروی شما، می تواند موجب سفتی شود. لاستیک های دارای آج بزرگ و درشت نیز در سفتی فرمان بی تاثیر نیست.

3) فرسوده شدن تسمه هیدرولیک

نیروی حاصل از موتور از طریق تسمه هیدرولیک به پمپ آن منتقل می شود و اگر این تسمه شل و یا دچار فرسودگی شود، در صورت پاره شدن موجب سفت شدن فرمان هیدرولیک می شود.

4) فرسوده شدن کمربند فرمان

همچنین شکستن یا ترک خوردن کمربند مارپیچ فرمان نیز باعث سفت شدن می شود. بنابراین هنگامی که فرمان به سختی می پیچد، در اولین فرصت باید قرقره آن را بررسی کرد تا مشکل رفع شود، در غیر این صورت خرابی آن موجب خرج شدن فرمان از کاپوت می شود.

"سفت

5) پایین بودن کیفیت روغن هیدرولیک

از آنجایی که روغن هیدرولیک باعث نرم و روان شدن بخش هایی از ماشین مانند فرمان آن می شود، در نتیجه کیفیت روغن به کار رفته در نحوه عملکرد آن تاثیرگذار است. بنابراین باید از روغنی مرغوب و متناسب با خودروی خود استفاده کرده و به صورت دوره ای بر حسب نیاز آن را تعویض کنید.

6) نشتی روغن هیدرولیک

کاهش مقدار مایعات موجود در سیستم فرمان موجب سفت شدن فرمان ماشین می شود. هنگامی که سطح روغن کاهش پیدا می کند، صدای فرمان شبیه به جیغ می شود که نشانه شل شدن یا نشتی لوله انتقال دهنده مایع است و نتیجه آن خشک شدن پمپ و اختلال در عملکرد صحیح فرمان است.

7) خراب شدن پمپ هیدرولیک

هنگامی که پمپ دچار خرابی و مشکل شود، توانایی خود را در کنترل فشار و  فرمان از دست می دهد و در نهایت باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک می شود. این خرابی ممکن است به دلیل فرسوده شدن پمپ به ویژه در خودرو های کارکرده و قدیمی شود.

8) مشکل در جعبه فرمان خودرو

جعبه فرمان خودرو وظیفه کنترل ماشین و هدایت آن را بر عهده دارد، به همین خاطر خرابی قطعه مارپیچ درون آن باعث سفت شدن فرمان می شود. هنگامی که خودرو سرد است و فرمان سفت کار می کند نیز نشانه ای از اختلال در جعبه فرمان باشد.

9) ورود هوا به فرمان

در زمان چرخش سریع فرمان اگر حرکت به سختی انجام بگیرد، می تواند نشانه وجود هوا در فرمان باشد، بنابراین برای رفع این مشکل باید به تعمیرگاهی مطمئن مراجعه کرده و نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

10) خرابی جک دو طرفه

از دیگر مواردی که بر سفت شدن فرمان اثر دارد، خراب شدن جک دو طرفه هیدرولیک است که چرخش را سخت می کند.

سفت شدن فرمان بعد از تعویض سیبک

سیبک یک گوی فلزی با یک بازو متصل است که برای متصل کردن طبق‌ها به چرخ یا بازوی فرمان به چرخ استفاده می‌شود و وظیفه کلی آن در سیستم فرمان، ایجاد فرآیند گردش چرخ ها است. در نتیجه خرابی و لقی سیبک باعث لرزش فرمان می شود و نباید حرکت عمودی داشته باشد؛ چرا که باعث بروز مشکل در کنترل خودرو، ساییده شدن بیش از حد تایرها، منحرف شدن از مسیر مستقیم و … خواهد شد. اما سفت شدن فرمان بعد از تعویض سیبک نیز ممکن است به وجود بیاید که در اینصورت باید از یک تعمیرکار ماهر کمک گرفته و علت را جویا شوید.

سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن

اگر بعد از گرم شدن ماشین، فرمان آن سفت شود می تواند به دلیل:

  • ایراد در پمپ هیدرولیک
  • خرابی شیر هیدرلیک
  • اشکال در جک دو طرفه هیدرولیک
  • خراب شدن جعبه فرمان یا قطعات سیستم تعلیق

در این مقاله به بررسی علت های رایج سفت شدن فرمان و راه حل های آن ها پرداختیم. رسیدگی به موقع و دوره ای به قطعات و بخش های مختلف خودرو امری ضروری است که از بروز بسیاری از مشکلات و خسارت های هنگفت جلوگیری می کند.

علاوه بر این در تمام مراحل بررسی و تعمیر باید از یک مکانیک ماهر و متخصص کمک بگیرید تا علت دقیق مشکل خودرو را متوجه شده و از لوازم مرغوب برای تعمیر استفاده کند. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو، می تواند به شما در تهیه محصولات باکیفیت و اصل کمک نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *